Loading...

Ödem Nedir? Özellikle yaz aylarında sıkça karşılaştığımız bir sorun olan ödem kısaca vücutta aşırı sıvı birikmesi olarak açıklanabilen bir sağlık sorunudur. Vücutta genellikle yüz, kol, ayak, bacak ve el bölgelerinde görülen bu şişlikler yaşam kalitesini olumsuz yönde etkiler. Sabah kalktığınızda gözlerinizin şiş olması, yüzük takarken zorlanmanız, kilo verdiğiniz halde tartıda bir değişiklik görmemeniz gibi birçok sorunun nedeni ödemdir.

Vücudunuzdaki ödemi atabilmek için öncelikle ödeminizin oluşma nedeni doğru tespit edilmelidir. Ödem birçok faktöre bağlı olarak oluşabildiği gibi en sık rastlanılan nedenleri; yetersiz su içmek, fazla tuz tüketimi, kafein ve şeker içeriği yüksek besinlerin fazla tüketimi, yetersiz uyku ve hareketsizliktir. Bununla birlikte böbrek hastalığı, hamilelik, kullanılan ilaçlar, hava değişimi, kadınlarda menstrüasyon dönemi, fazla kilo gibi faktörler de ödemin nedenleri arasındadır.

Ödem Nasıl Atılır?

Ödem nedir ve vücudan nasıl atılır sorusuna vücudunuzdaki ödemi atabilmek için günlük su tüketiminizin yeterli olduğuna dikkat etmelisiniz. Günlük su tüketimi miktarı kişiden kişiye göre değişmekte olup ortalama 2-2.5 litredir. Bununla birlikte tuz tüketiminizi kontrol altında tutmalısınız. Eğer herhangi bir kronik hastalığınız yoksa günlük tuz tüketimi 1 çay kaşığı (6 gr) kadar olmalıdır. Tuz içeriği yüksek salamura, şalgam, turşu, zeytin, peynir gibi besinleri tüketirken de porsiyon miktarlarına dikkat edilmelidir. Bu besinler eğer fazla miktarda tüketilirse vücuttaki tuz atımını sağlamak için egzersiz yapmak, saunaya girmek, sıcak banyo yapmak ve en önemlisi bol su içmek gerekir. Bunlarla birlikte asitli, alkollü, kafein içeriği yüksek çay ve kahve gibi içeceklerden, çikolata ve reçel gibi şeker içeriği yüksek olan besinlerden kaçınılmalıdır.

Ödem Atan Besinler Nelerdir?

  • Yeşil çay, kiraz sapı, mısır püskülü, biberiye gibi çaylar idrar söktürücü özellikleri sayesinde ödem atımını sağlar.
  • Maydanoz, salatalık, kabak gibi su içeriği yüksek sebzeler vücuttaki şişkinliği önlemeye yardımcı olur.
  • Ananas yüksek lif içeriği ve içindeki bromelain enzimi sayesinde etkili bir ödem atıcıdır.
  • Muz ve domates yüksek potasyum içeriği sayesinde idrar üretimi arttırarak vücutta su tutulmasını azaltır.
  • Kivi yapısında bulunan pektin ile toksinleri temizlerken ödem atmaya yardımcı olur.

Ödem Atan İçecek Tarifi

Malzemeler:

  • 1 litre su
  • 1 adet kabuklu ananas
  • 1 tutam kiraz sapı
  • 3 dilim zencefil
  • 1 poşet yeşil çay

Hazırlanışı:

Ananası iyice yıkayıp, kabuklarını kalın kalın kesin. Diğer malzemelerle birlikte tencereye yerleştirin. Üzerine 1 litre su ekleyip, 15 dakika kısık ateşte kaynatın. Altını kapatıp poşet çayı ilave ederek, üzerine su koyun. Ilık veya soğuk olarak tüketebilirsiniz.

 

                                                                                                                                                     Uzm. Dyt. Merve Saruhan

                                                                                                                                                   Beslenme ve Diyet Uzmanı